Recenzja- „Tajemnica Diabelskiego Kręgu” Anna Kańtoch

tajemnica

Dla większości z was nazwisko autorki brzmi znajomo. Autorka bestsellerowej serii „Przedskiężycowi” i wielu, równie dobrze przyjętych opowiadań ma już wyrobioną markę na rynku. Paradoksalnie czasami może być to przeszkodą- ok łatwiej jest sprzedać nową książkę, ale o wiele ciężej jest zadowolić czytelników.

Powojenna Polska próbuje podnieść się na nogi, do władzy dochodzą komuniście gdy nagle… z nieba spadają anioły. Nikt nie wie, czego chcą, nikt nie wie dlaczego zamiast ujawnić się ogółowi ukrywają się w mieszkaniach wierzących Polaków. Pewnego dnia Nina zostaje poinformowana przez jednego ze skrzydlatych, że została wybrana i ma się udać na wakacje do niewielkiej miejscowości Markoty. Wybrana do czego? Nina sama chciałaby wiedzieć.

Książka to jedna wielka zagadka. Strona po stronie, wchodzimy w tajemnice coraz głębiej, aż nagle zupełnie niespodziewanie zauważamy, że nawet po zamknięciu książki analizujemy wszystkie fakty i próbujemy wszystko połączyć w całość. O dziwo nie jest to takie łatwe, a rozwiązanie zagadki… W życiu bym na to nie wpadła. Obojętnie jak długo bym myślała.

Czytałam wcześniej opinię, że powieść skierowana jest do młodszego czytelnika. Nie do końca rozumiem dlaczego. Ok przyznaję, opisy rozdziałów mogą sugerować taką grupę odbiorców (te opisy to jedyna rzecz jaka mi się nie podobała, naprawdę nie chciałam czytać podpowiedzi autorki co do kolejności wydarzeń), jednak nic innego według mnie nie kwalifikuje się jako powieść dziecięca. Młodzieżowa owszem, ale na pewno nie poleciłabym tej książki dla nikogo poniżej 17-stego roku życia. Wszechogarniająca groza, wskazówki nie dające połączyć się od razu, bohaterowie bardzo złożeni. Jednym słowem kawał naprawdę dobrej książki.

W dodatku te ilustracje! Kojarzycie ilustracje w „Siewcy Wiatru” Kossakowskiej? Tutaj grafika utrzymana jest na równie wysokim poziomie. Naprawdę żałuję, że jest ich tak mało… Mimo plastycznych opisów dzięki którym nie mamy trudności z wyobrażeniem sobie wydarzeń opisywanych przez autorkę, odczuwam ogromny niedosyt tych cudownych ilustracji. Ich autor- Dominik Broniek zasługuje na ogromne gratulacje.

Muszę przyznać, że obawiałam się jednego. Główna bohaterka ma trzynaście lat, a w książce występują nawet młodsze postacie. Obawiałam się, że przez to wiele wydarzeń, reakcji czy przemyśleń będzie zbyt dziecinnych dla dorosłego czytelnika. Byłam przyjemnie zaskoczona dojrzałością naszej bohaterki, momentami zapominałam, że jest tak młoda.

Ostatnio coraz częściej jestem zaskoczona kunsztem polskich autorów. Przestajemy mieć już kompleksy, pisarze nie usiłują naśladować tych zagranicznych a czytelnicy przestają uważać rodzimą literaturę za coś gorszego. Anna Kańtoch jest tego idealnym przykładem. W tej książce nic nie jest oczywiste nawet grupa odbiorców. Wybraniec może nie być Wybrańcem, wróg może spać w tej samej sypialni. Nawet Diabeł może nie być Diabłem! I jak tu zaufać Aniołom?

Zdecydowanie polecam!

„Tajemnica Diabelskiego Kręgu”- Anna Kańtoch

5 thoughts on “Recenzja- „Tajemnica Diabelskiego Kręgu” Anna Kańtoch

    • mocno subiektywna pisze:

      Też mnie to zaintrygowało. Niby bohaterowie młodsi od tych w młodzieżówkach, ale książka, przynajmniej według mnie, przeznaczona dla grupy 17+. Tym bardziej, że odnaleźć w niej można wiele rzeczy które dla młodszego czytelnika nie dotrą.

      Polubienie

  1. ~wieczniezaczytana pisze:

    Na wstępie – żebym nie zapomniała – w drugim akapicie wkradł ci się błąd, napisałaś ‚Polaków’ z małej litery 😉 Mam nadzieję, że nie odbierzesz tej uwagi jako niegrzecznej, po prostu rzuca się w oczy, a zapewne przeoczyłaś przed opublikowaniem. A co do recenzji – bardzo zachęcająca. Nie miałam wcześniej okazji do zapoznania się z twórczością tej autorki, ale teraz z chęcią to zrobię. Zapowiada się ciekawie 🙂

    Polubienie

  2. ~Eadlyn Callie pisze:

    **Komentarz konkursowy**
    Przeglądając po kolei twoje recenzje natrafiłam na opinię o ”Tajemnicy Diabelskiego Kręgu”. Zainteresowała mnie nazwa. Kojarzyłam ją, gdyż kiedyś koleżanka z sali w szpitalu miała akurat przy sobie te cudo. Jakież było moje zdziwienie kiedy zaczęłam czytać recenzję i okazało się, że autorka książki miała tak ciekawą koncepcję na jej napisanie. Ja jako mól książkowy wypróbowałam chyba wszystkie gatunki: od książek historycznych poprzez poezję i obyczajówki, aż do new adult. Tak się składa, że ”Tajemnica Diabelskiego Kręgu” ma wszystkie cechy, które uwielbiam. Po pierwsze akcja dzieje się w Polsce. To jest coś niesamowitego móc poczytać o miejscach znajdujących się w twoim kraju, kulturze itp. Po drugie akcja dzieje się w Polsce komunistycznej. Okres I WŚ, dwudziestolecia międzywojennego, II WŚ oraz czasy komunizmu bardzo mnie interesują, Jest to część historii o której uczę się z wielką chęcią. Po trzecie widzę tu wątek fantastyczny bądź..hmm.. biblijny (?). Sama napisałaś ”gdy nagle… z nieba spadają anioły”. Takimi posłańcami bożymi także jestem zafascynowana, mam nawet własną kolekcję zrobioną z ”porcelany. Po czwarte są tu zagadki! A wiadomo, że gdy musimy sami dojść prawdy to wszystko jest o wiele ciekawsze! I ćwiczymy swój umysł. Ogromnym plusem jest także to, że są tam ilustracje! Jako osoba, która lubi bajki dla dzieci kocham gdy w książkach są rysunki. Może trochę nakierowują nas jak wyobrazić sobie wydarzenia z dzieła, ale i tak je ubóstwiam. Szczerze powiedziawszy to nie wiedziałam nawet, że polska autorka napisała ”Tajemnice..”, ale jak sądzę po opisie i twojej recenzji to pisarze z naszej ojczyzny bardzo się rozwinęli w ostatnim czasie. Z wielką chęcią zrobię sobie prezent na mikołajki i zamówię tą perełkę!
    Pozdrawiam bardzo serdecznie!
    Eadlyn Callie z bloga booksureourworld.blogspot.com
    E-mail: mariolalolek@o2.pl

    Polubienie

Skomentuj

